Witamina C

Wielu z nas wie o dobroczynnym działaniu witaminy C. Tak naprawdę duże dawki aktywnej witaminy C wraz z czynnikami wspomagającymi można uzyskać z pożywienia o ile jest ono dobrej jakości, nie przetworzone i nie skażone chemią. Nastomiast  w przypadkach dużych niedoborów i gdy przyjmowane pożywienie nie zawiera wystarczających ilości tej witaminy ( potrzebnej przy walce z niektórymi dolegliwościami), korzystne jest jej suplementowanie.

Działanie witaminy C:

Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza i gdy jest przyjmowana w postaci pełnowartościowego pożywienia, organizm otrzymuje również duża porcję bioflawonoidów. (takie połączenie korzystnie wpływa przy nadmiernym krwawieniu miesiączkowym, przy krwiakach i żylakach)
Witamina C nie tylko podności odporność organizmu ale pomaga również w leczeniu różnych dysfukcji  (włączając w to raka) dzięki przeciwutleniającym właściwościom.
Obniża również zawratność tłuszczu i cholesterolu we krwi oraz wykazuje dobroczynne działanie w przypadku wysokiego ciśnienia i przy chorobach serca.  (jednak dawkowanie w tym przypadku musi być pod kontrolą lekarza)

Witaminę C znajdziemy w takich produktach jak:

– kiełki, pomidory, kapusta, słodka papryka, owoce cytrusowe, brokuły, napar z owoców dzikiej róży, niemal wszystkie świeże owoce i warzywa

Dodatkowo wewnętrzna część papryki, kapusty i miąższ skórki cytrusów dostarcza organizmowi bioflawonoidów, które działają synergistycznie z witaminą C i wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych.

Należy pamiętać że przy dużym wychłodzeniu i osłabieniu organizmu witamina C powinna być stosowana z umiarem!

Suplementacja witaminą C jest w wielu przypadkach korzystna, ale z pewnością składniki odżywcze zawarte w pożywieniu są dużo bardziej aktywne. Np. 70 mg wit C z brokułów czy pietruszki, może skuteczniej wzmocnić odporność niż 700 mg syntetycznej wit C. Badania wykazują że tylko 10% syntetycznej witaminy C jest absorbowana przez organizm. Należy również pamietać, że wchłanianie i spalanie witaminy C z roślin zielonych jest maksymalizowane przez obecność beta kraotenu, chlorofilu, minerałów i innych współczynników.

źródło: Odżywianie dla zdrowia